Messuvierailulla Saksanmaalla

05.11.2018

Ammattitaidon kehittämistä

Ammattitaidon kehittäminen ei aina onnistu pelkästään alan kirjallisuutta tai julkaisuja lukemalla, ei pelkästään työtä tekemällä tai kyselemällä neuvoa muilta. Välillä on hyvä käydä oman alansa tapahtumissa, sillä kyseiset tapahtumat ovat yleisesti ottaen hyvin antoisia. Oman alan messut, konferenssit ja seminaarit tarjoavat otollisen paikan lisätä omaa ammattitaitoaan, tietämystään ja tuntemusta alasta, mutta myös verkostoitua ja nähdä minkälaisia uutuuksia maailmalla on alallamme tapahtumassa.

Vierailimme lokakuun loppupuoliskolla Glasstec 2018 messuilla Düsseldorffissa. Kyseiset lasialan messut ovat kooltansa ja kävijämäärältänsä maailman suurimmat, esittelytilan ollessa yli 300 000 m2. Tänäkin vuonna vierailijoita oli yli 40 000 tuhatta, yli 120 eri maasta. Voidaan siis sanoa, että kyseiset messut kokoavat yhteen suurimman osan tämän alan toimijoista, yhden katon alle. Messuilla on hyvä tilaisuus solmia uusia yhteistyösopimuksia, verkostoitua ja tutustua uusiin ihmisiin ja toimijoihin, mutta myös nähdä paljon vanhoja tuttuja.

Mitä tämän vuoden messut tarjosivatkaan?

Lasiala, kuten myös koko huonekalu- ja sisustusala, seuraa kansainvälisiä trendejä taukoamatta. Tämän vuoden messuilla oli selvästi havaittavissa trendi, joka näkyy myös sisustuslehtien palstoilta: Kaikki on erittäin siroa ja huomaamatonta.. ja mustaa. Edellisten messujen massiiviset kehysratkaisut, massiiviset helat, kahvat ja yksityiskohdat loistivat poissaolollaan. Samoin harjattujen teräsmateriaalien ja kromattujen helatuotteiden määrä oli romahtanut selvästi.  Tilalla oli mustaa väriä, niin kiiltävänä kuin mattapintaisena.

Euroopassa on kuluttaja-asiakkaille syntynyt tarve saada enemmän omiin toiveisiin yksilöityjä ratkaisuja. Kuluttajan tietoisuus materiaaleista ja sen mahdollisuuksista on kasvanut suuresti. Messuilla tuohon tarjontaan vastasivat pienemmät yritykset, tarjoamalla täysin asiakkaan värisävyyn, metallinhohtoon tai haluttuun efektiin taustamaaleja laseihin. Euroopassa toimivat isot lasitehtaat ovat nähneet tämän myös, ja ovat laajentamassa omien lasimateriaaliensa väri ja efektirepertuaaria, mutta kuitenkin hieman suppeammassa mittakaavassa ja hitaammalla aikataululla. Haluaisitko sinä turkoosin värisen, kimalletta ja hilettä sisältävän liukuoven kotiisi?

Mitä muuta?

Mitä muuta messut tarjosivat? Tämänvuotisten messujen yksi teemoista oli nouseva itä. Teeman mukaisesti esillä oli paljon tuotteita, laitteita ja näytteilleasettajia sekä Intiasta että Kiinasta. Edellämainittujen lisäksi yli 50 eri maasta olleet näytteilleasettajat esittelivät niin lasimateriaalin työstöön, käsittelyyn, viimeistelyyn kuin varastointiinkin kehitettyjä uutuusratkaisuja.

Jää nähtäväksi miten messuilla esillä olleiden uutuustuotteiden ja trendien rantautuminen tänne skandinaaviaan tulee tapahtumaan. Tulevatko ne sellaisenaan? Vai mukautuuko ne matkan varrella paremmin skandinaaaviseen sisustukseen. Mene ja tiedä, aika sen näyttää.

Yhteenveto

Yhteenvetona todettakoon että messuvierailu Saksassa oli erittäin kannattava reissu. Allekirjoittaneellakin oli kuuden vuoden tauko edellisistä messuista, ja tämänvuotiset messut osoittivat sen faktan, että myös lasiala menee muutamissa vuosissa hurjin harppauksin eteenpäin. Nyt on aika miettiä miten messuilla nähtyä, koettua ja kuultua voisi hyödyntää omassa toiminnassamme.

Seuraavat lasimessut järjestetään samassa paikassa, samaan ajankohtaan kahden vuoden päästä.  Muutamassa vuodessa kerkeää taas paljon tapahtumaan ja alamme kehittymään.

Miten on, nähdäänkö Düsseldorffin lasimessuilla vuonna 2020?